15 November 2006

A Long Grudge

Bangladesh is a parliamentary based democracy, run by the Prime Minister’s office and a President as Head of State. The President and Speaker of Parliament is appointed by parliament.

This half year is an election period. 6 months before a general election is held the sitting ruling party [alliance] steps down and a neutral non-partisan Care Taker Government (CTG) steps in and runs the country until a new government is elected and constituted. The person who becomes acting Prime Minister (titled Chief Advisor to the Caretaker Government) for the interim government is the country’s Chief Justice to the Supreme Court, and this person in turn appoints 10 additional Advisors. This process is provided in the constitution of the People’s Republic and in all fairness looks very good on paper. So far so good.

But that’s where the rout to ‘so far so good’ ends, and a new highway with many detours and speed bumps begin. At present there is a political deadlock in the country and the entire nation is at a standstill. Bangladesh has two main parties, the former ruling party Bangladesh National Party (BNP), and the former opposition party the Awami League (AL). Because of a conflict between the two parties (far to complex to explain in this little blog) that traces back many many many many years the two parties are each other’s sworn mortal enemies (literally).

The only thing the BNP and AL have agreed on is to disagree. But even if this agreement is constant, every time a disagreement occurs both parties seem equally surprised and without further dialogue take their business to the streets. In western classics and few other cliché movies two pissed off people look into one another’s eyes and say ‘I’ll meet you outside.’ The two of them go outside and do –what ever it is they do- and business is settled. Now imagine that Clint Eastwood and Kris Kristofferson say “I’ll meet you outside.” Then imagine that the two of them go home and the rest of the bar goes out and fight. Then imagine that Clint Eastwood and Kris Kristofferson were not at all in the bar (in fact they have not met in over ten years), and only communicated through articles in the press. Now imagine that the people who go out and fight are not thirty drunken people, but over millions (of non-drunken) people combating each other over grudges dating back far too many years.

To be continued...

10 comments:

Lotta said...

Hej Chris! Tack för bloggkommentarerna! Tänkte åtgälda dem nu :) Jösses när man läser om Bangladesh så framstår ju alliansen trots allt som hyfsat vettiga... kanske... Kram!

Anonymous said...

Hej Chriss!
Grym blogg. Grymt att höra av dig. Du är nu länkad till Nya Världen också och det där med alliansen kan jag inte skriva under på. De rika blir rikare och de fattiga fattigare på rekordtid i Svea rike. Fast det är klart, mot Bangla ligger vi nog i lä...

ha det

Anonymous said...

Hej! lever du? Det var längesen man hörde från dig! Hoppas allt är bra. Med mig är allt bra, men stressigt, med julen, c-uppsatser och Tanzaniaresa. Kram!

Anonymous said...

Hi Chris!
thats an amusing blog u´ve established. Well, how life and people are treated in some parts of the world today (21st century) is as sad as it is frightening. Cant say I am surprised however. We have had more drastic examples in Congo (we still might have in fact) and Liberia (although now that Ellen Johnson-Sirleaf is in charge I hope things will normalize :) ). It is however the passivity of the 'west' towards such situations which "gives food for thought". In any case interesting reflections Chris!

Adam

Anonymous said...

Hej Chris! Tack for bloggkommenateren! 9 grader bara! Usch vad kallt! Inte undra pa att folk dor som flugor. haha! Har ar det nog bara 25 pa natterna tror jag. Skolan har fatt for sig att blockera alla int. mejlsidor under office hours sa jag kommer nog mest att kommunicera via blogg tror jag.. sa du far snart skriva mer pa denna! Hoppas allt ar bra. Idag ska vi till Svenska ambassaden och registrera oss som utlandssvenskar! tjoho! kram!

Anonymous said...

Hej Chris igen! Vi tog oss hem med galen taxichaffor som nar vagen var blockerad glatt korde en bra bit i (det ganska djupa) diket. Livsfarligt och hjartat i halsgropen, men vi kom hem. Idag har vi faxat saker, som studentvisumansokan och sant och sen har jag varit pa capusets pool i tva timmar och lyckats fa hela tva killars telefonnummer hihi!
Universitetet verkar bra, alla ar mycket vanliga och allt tar mycket langre tid och elen kommer och gar, vilket gor att saker och ting tar annu langre tid och kurserna borjar inte forran naste vecka sa dem aterkommer jag om. :) Vi ska nog lasa human rights law och natt mer.
Bangaledishskt korkort???? Du ar galen! Om trafiken ar som den ar har, och jag misstanker att den ar varre, sa ar du galen!
Ikvall ska vi hem till var amerikanska granne och tjuv lagamat pa hennes rum (for eentligen ar det olagligt att laga mat pa rummen) Hur har du det! Uppdatering av denna blogg ar ett maste!
Kram!

Anonymous said...

Hej Chris

Jag blir lite pepp när jag ser din fina bloggsida, funderar återigen på att starta en egen. Men, jag oroar mig för att det kanske blir för privat, fler människro kan ju läsa vad man skriver.
Jaja, jag är kvar här i Bryssel och har nu avancerat till politisk assistent och pressansvarig och skall sen försöka skriva min d-uppsats under resten av tiden, med målet att lämna in den i aug.
Ta hand om dig
Kram från Liv

Anonymous said...

Hej, råkade på digg blogg och blev så glad.
Hoppas du har det bra.

kram och present
/tk

Anonymous said...

hej c.
hoppas allt e väl med dig. försökt mejla dig för att få nån adress el nått till dig i bangla.. hmm. tänkte att jag får försöka här också..

du kan ju mejla mig på min kårmejl eller så om du har den..

ja. här händer inte så mycket.. men en vän ska till bangla snart...

well well. hör av dig eller nått.
jen

Linda said...

Hej Chris!

Hoppas allt är fint med dig. Jag har länge tänkt maila, men du vet hur det är... Kommer aldrig loss. Nåväl, nu snubblade jag ju in på din blogg, så det är ju inte helt svårt att göra ett inlägg här. Den är för övrigt finfin.

Kram/Linda V